Домашно кисело мляко

Закваската се разтваря в топлотопрясно  мляко
Ето и моята технология за приготвяне на киселото мляко в домашни условия.
 Простичка, изпитана и с прекрасен краен резултат.

След като прясното мляко е сварено, единствената трудност идва от това да определите подходящата температура. Свареното мляко, казваше баба ми не трябва да е студено, но и не трябва да е горещо, а да можеш да държиш в него пръста си и да преброиш до десет.
Всичко ми изглеждаше супер просто, но нали съм си зиморничава и ръцете ми са вечно ледени, та първият път като приготвях млякото, го бях изстудила порядъчно, за да не ми се "сварят" ледените пръсти в него.

Един прекрасен ден заедно с по-големия наследник на фамилията, четяхме книжка за експериментите в домашния условия и попаднахме на това как да си приготвим кисело мляко. Там се посочваше, че температурата на млякото трябва да бъде 50 градуса. Колкото източници, толкова и варианти - срещала съм 37, 42 и т.н.
Аз лично сварявам млякото, обирам прекрасния каймак, който се образува, за да го ползвам по-късно като сметана при приготвянето на сандвичи. След което разсипвам все още горещото мляко в стъклени буркани. Изчаквам да се охладят, така че да не са врели и след това прибавям към всеки буркан по половин кафена лъжичка кисело мляко. Разбърквам добре, затварям капачките. Обикновено ползвам такива с винт. След това идва ред на "стария вестник", както е казал Чудомир:
С него се покриват, за да не прегорят, баници, кейкове, козунаци, а нарязан изкусно от уредна домакиня, той замества брюкселската дантела по полици, бюфети и етажерки.
Та у нас той служи и за приготвянето на кисело мляко вече има-няма 3-4 години.
Завивам всеки буркан във вестник, който ще запази температурата за дълго време и другия важен елемент - полиетиленовите торбички, които все още са най-голямата природна забележителност по градинки, паланки и полянки. С тази ценна суровина дублирам вестника, като поставям всеки буркан в малък найлонов плик или всички буркани в голяма найлонова торба. Мятам отгоре топла дреха или одеяло и ги оставям да преспят. Обикновено това го правя вечер и на сутринта вместо прясно мляко в бурканите се мъдри ценната бяла суровинка.
Поставям ги в хладилника и така траят цяла седмица, докато дойде време за следващата партида.

Няколко трика за закваската, научени с времето

И аз съм от тези "блаженните", дето са щастливи, че знаят много, понеже всъщност нищо не знаят и "техно е царството небесно".  Та дълго време живеех в заблудата, че колкото повече закваска сложа в прясното мляко, толкова по-гъсто ще стане. Добре, че има светнати хора, та да ми отворят очите. Така веднъж в един спор или по-скоро дискусия се роди и истината :) за киселото мляко. Не е необходимо да сложите половин буркан кисело мляко, за да стане млякото гъсто. Всичко си зависи от суровината, от самото прясно мляко. Достатъчно е кисело мляко, колкото грахово зърно, за да се пренесе полезната бактерия, която при висока температура се размножава бързо. 
За закваска може да се използва не само домашно, но и купено кисело мляко. Ако разпитате, ще установите, че всеки използва различна марка и то успешно. Дори и млеката, които имат по-скоро вкус на сметанов крем с бомбастичните 4.5% и те стават. Пробвала съм и като, че ли точно те придават един такъв също сметанов вкус на новото кисело мляко, а като използвам кисело мляко с 2% масленост, тогава и вкусът му е баш кисел като на кисело мляко.



Коментари

Популярни публикации